PDA

View Full Version : World of Warcraft - obszerny poradnik by Quiet&Daaron



Quiet v 2.0
07-02-2010, 09:32
Na wstępie chcę zaznaczyć, że poradnik może ukazać się w niedokończonej wersji, gdyż chcemy z Daaronem zrobić poradnik na tyle obszerny, by każdy od razu wiedział co i jak.


Spis treści:

Czym jest World of Warcraft?
+ i - gry
Wymagania
Wersje gry
Instalacja, download gry oraz łatek
Tworzenie postaci
Opis ras
Opis klas
Profesje
Add-Ony
Słowniczek
Od autorów


1. Czym jest World of Warcraft?
World of Warcraft to gra stworzona przez firmę Blizzard. Jest to kontynuacja serii Warcraft, ale osadzona w świecie MMO. Obecnie jest najlepiej ocenianym MMO i ma oficjalnie 14 mln graczy na serwerach globalnych (sądzę, że z 5 mln na privach też luzem będzie).

Zaletami gry jest jej różnorodność. Jeśli graczowi znudzi się expienie to może zająć się grą PvP (od 10 poziomu), PvE (również od 10 poziomu) lub robieniem profesji czy zdobywaniem reputacji u różnych frakcji.

2. + i - gry
+ 2 frakcje, 10 ras, 9 (10) klas
+ dobra oprawa graficzna i dźwiękowa
+ duża różnorodność questów oraz innych zajęć
+ wysoki poziom rozgrywek PvP oraz PvE
+ end-game powoduje znacznie mniejszy no-life
+ dość niskie wymagania sprzętowe
+ bardzo wysoka grywalność

- trzeba płacić (privy są za darmo, ale mniej rzeczy działa)
- zajmuje dużo miejsca na HDD (od 14GB, zależy od wersji oraz posiadanych Add-Onów)
- nie można go sobie odinstalowywać i instalować ponownie jak tibie
- dosyć sporo rzeczy trzeba poznać (ale od tego jest ten poradnik)

3. Wymagania


Minimalne:

procesor: Intel Pentium 4 1,3 GHz lub AMD Athlon XP 1500+
RAM: 512 MB (1 GB dla Visty)
karta graficzna: 32 MB, np. GeForce 2 lub Radeon 7200
miejsce na dysku: 15 GB

Zalecane:

procesor: dwurdzeniowy CPU, np. Intel Pentium D lub AMD Athlon 64 X2
RAM: 1 GB (2 GB dla Visty)
karta graficzna: 128 MB, obsługa pixel i vertex shaderów, np. GeForce 7600 GT lub Radeon X1600
miejsce na dysku: 15 GB



Pentium III 800 MHz
1 GB RAM
karta grafiki 64MB (GeForce 5700 lub lepsza)
Windows 2000/XP
10 GB na HDD

Ja przez większy czas miałem mniejsze parametry komputera i też WoW chodził. Na najniższych i czasem się przycinał, ale bez problemu dało się grać.

4. Wersje gry
Obecnie istnieje kilka wersji gry do wyboru:
A) Serwery Globalne - Wratch of the Lich King (WotLK), łatka 3.3.2
B) Serwery prywatne - Wratch of the Lich King (WotLK), łatka 3.2.2
C) Serwery prywatne - Wratch of the Lich King (WotLK), łatka 3.1.3
D) Serwery prywatne - The Burning Crusade (TBC), łatka 2.4.3

Najpopularniejsze na chwilę obecną są C, ale coraz więcej serwerów przechodzi na łatkę 3.2.2.

5. Instalacja, download gry oraz łatek

Link do pobrania gry:
http://www.sendspace.pl/file/LZoqEqwh

Ściągamy downloader i odpalamy go. Ukaże nam się okienko:
http://i159.photobucket.com/albums/t130/Bartek1315/Download.jpg
Ściągamy wg. kolejności 1-2-3. Program zacznie ściągać grę, a potem automatycznie przystąpi do instalacji.
http://i159.photobucket.com/albums/t130/Bartek1315/Download2.jpg


UWAGA!
1. Programik ściąga tylko instalator do gry! Podczas instalacji jest pobierana reszta potrzebnych plików przez co instalacja może potrwać od kilkunastu minut do nawet 2-3 godzin!
2. Podczas instalacji może wyskoczyć błąd (podobny do tego w WinRar i tylko w niektórych wersjach instalatorów) o nieznalezieniu lub uszkodzeniu plików! Zignorujcie go, gdyż nie wpłynie to na instalację.

Łatki (patche) do różnych wersji gier można na ogół pobrać ze strony serwerów prywatnych lub, jeśli chcemy grać na globie, za pomocą pliku Launcher.exe. Po uruchomieniu instalatora łatki wyświetli nam się okienko pokazujące stan instalacji oraz zmiany wprowadzone w łatkach.
http://i159.photobucket.com/albums/t130/Bartek1315/patch.jpg

Przykłady:
Download gry i łatek 3.0.1 - 3.1.3 - Nexus (http://wownexus.pl/?p=download)
Download łatek 2.0.0 - 2.4.3 - Hellground (http://hellground.pl/index/download)



UWAGA!
1. Jeśli gramy na serwerach z starszymi łatkami to polecam zmienić (po instalacji łatek) nazwę pliku Launcher.exe na jakąś inną np: ssss.exe. Uchroni Was to przed przypadkową aktualizacją gry do nowszej wersji!
2. Patchy NIE MOŻNA odinstalować! Można usunąć plik patch.mpq i wykonać repair, ale wtedy będzie trzeba instalować wszystkie łatki od nowa!

6. Tworzenie postaci
http://i48.tinypic.com/345y22p.jpg

Tworzenie postaci zaczynamy od wyboru rasy, płci, klasy, wyglądu oraz nazwy postaci. Kombinacji jest naprawdę dużo i bardzo rzadko zdarzy się nam spotkać postać identycznie wyglądającej jak my.

10 ras, które można wybrać w grze (opis niżej). Każda rasa ma swoje specjalne umiejętności oraz własny zestaw klas (opis niżej). Rasy po lewej należą do Przymierza z główną stolicą Stormwind, a rasy po prawej należą do Hordy z główną stolicą w Orgrimmarze. Wybierzcie uważnie swoją frakcję, gdyż jeśli opowiecie się po stronie jednej nie będzie możliwości stworzenia postaci w drugiej frakcji! (serwry prywatne, gdyż na globalnych serwerach od jakiegoś czasu można mieć obie frakcje).

Wyboru płci nie muszę chyba opisywać, prawda? Jako ciekawostkę powiem tylko, że Trolle i Undeady mężczyźni, są zgarbieni, a kobiety chodzą prosto :D

W grze dostępne jest 9 (z dodatkiem WotLK 10) klas. Każda jest specyficzna, ma własne zestawy talentów oraz umiejętności. Niektóre są klasami hybrydowymi (można grać na różne sposoby), a inne ograniczają się tylko do jednej funkcji. Wybierajcie mądrze klasę, gdyż od tego zależy jak będziecie się bawić. Zawsze możecie stworzyć nową postać, ale wtedy będzie trzeba ją poziomować od początku. Na jednym koncie można mieć do 10 postaci.

Wygląd postaci wybieramy sami używając strzałek. Jest mnóstwo możliwości wyglądu, więc możecie się przy tym całkiem nieźle bawić. W grze można później zmienić tylko fryzurę + dodatek, a za zmianę koloru skóry czy wyglądu twarzy trzeba płacić dosyć duże pieniądze.

Nick można sobie samemu wpisać lub wygenerować za pomocą opcji "Randomize name" (WotLK, TBC nie ma tej funkcji). I to tyle na ten temat.

7. Opis ras

Przymierze:

Człowiek - rasa najbardziej popularna wśród Alluchów. Ich stolicą jest miasto Stormwind, a królem Varian Wrynn. Mają bardzo przydatną umiejętność rasową, która pozwala na uwolnienie się z różnych efektów crowd control oraz spowalniających.

Dostępne klasy:
- Death Knight
- Mage
- Paladin
- Priest
- Rogue
- Warlock
- Warrior

Every Man for Himself (aktywna)
Przerywa efekty strachu, uśpienia, zauroczenia itp. znajdujące się na graczu.

Diplomacy
Dodatkowe 10% reputacji więcej za questy we wszystkich frakcjach.

The Human Spirit
Zwiększa całkowity Spirit o 3%.

Mace Specialization
Zwiększa expertise przy posługiwaniu się jedno- i dwuręcznymi obuchami o 3.

Sword Specialization
Zwiększa expertise przy posługiwaniu się jedno- i dwuręcznymi mieczami o 3.

Perception
Zwiększa wykrywalność wrogów używających niewidzialności


>> Kolejna część poradnika w następnym poście <<

Quiet v 2.0
07-02-2010, 12:04
>> Część II <<

Krasnoludy - silna rasa żyjąca w niezdobytej twierdzy Ironforge. Według legend, najlepiej ze wszystkich ras znają się na obróbkach metali. Żyją w mroźnej krainie Dun Morgoth wraz ze swym królem Magnim Bronzebeard.

Dostępne klasy:
- Death Knight
- Hunter
- Paladin
- Priest
- Rogue
- Warrior

Find Treasure
Pokazuje na mini-mapie najbliższe skrzynie.

Frost Resistance
Zmniejsza szansę na bycie trafionym magią Frost o 2%.

Gun Specialization
Zwiększa szansę na zadanie ciosu krytycznego za pomocą strzelby/guna o 1%.

Stoneform (aktywna)
Umiejętność, która zapewnia, że wszystkie choroby, trucizny i krwawienia użyte na krasnoludzie w czasie trwania czaru (8 sekund) zostaną zniwelowane. Ponadto zwiększa pancerz o 10%.


Gnomy - małe stworki, ale świetni inżynierowie. Utracili swoją stolicę Gnomeregan (która, nawiasem mówiąc, była stolicą inżynierii i całe miasto było jedną wielką maszyną) podczas wojny, gdy Przymierze biło się z Hordą. Krasnoludy przyjęli ich do Ironforge i od tamtej pory żyją razem.

Dostępne klasy:
- Death Knight
- Mage
- Rogue
- Warlock
- Warrior

Arcane Resistance
Zmiejsza szansę na bycie trafionym magią Arcane o 2%.

Escape Artist (aktywna)
Pozwala wyswobodzić się z efektów zmniejszających prędkość poruszania się.

Expansive Mind
Zwiększa całkowity intellect o 5%.

Technologist
Zwiększa umiejętności engineeringu o 15 przy wyborze tej profesji.


Nocne Elfy - moja ulubiona rasa. Po zniszczeniu drzewa wieków podczas walki z Archimondem, Nocne Elfy zasadziły nowe drzewo - Darnassus, które stało się ich stolicą. Dowodzi nimi kapłanka księżyca Tyrande Wishperwind.

Dostępne klasy:
- Death Knight
- Druid
- Hunter
- Priest
- Rogue
- Warrior

Nature Resistance
Zmniejsza szansę na bycie trafionym magią Nature o 2%.

Quickness
Zmniejsza szansę na trafienie przez wroga Nocnego Elfa bronią melee lub ranged o 2%.

Shadowmeld (aktywna)
Pozwala Nocnemu Elfowi stać się niewidocznym, bez możliwości poruszania się. (uwielbiam ten racial, nie ma to jak kampa na BG - Quiet)

Elusiveness
Zmniejsza szansę na bycie wykrytym podczas ukrycia przy użyciu Shadowmeld i Stealth.

Wisp Spirit
Zwiększa prędkość ruchu po śmierci (w formie ducha) o 75%.


Draenai - dziwna rasa, która pojawiła się dopiero w dodatku The Burning Crusade. Byli podobni do Lorda Archimonda, dlatego też Nocne Elfy początkowo były nieufne, ale szybko przekonały się, że Draenai to dobra rasa i wtedy powitano ich w Przymierzu. Ich stolica to zniszczony statek kosmiczny - Exodar, nad którym panuje Prophet Velen.

Dostępne klasy:
- Death Knight
- Hunter
- Mage
- Paladin
- Priest
- Shaman
- Warrior

Gemcutting
Zwiększa umiejętności Jewelcraftingu o 5 przy wyborze tej profesji.

Gift of the Naaru (aktywna)
Leczy X obrażeń w ciągu 15 sekund. Siła czaru skaluje się ze spell power bądź attack power, zależnie od tego, które ma większą wartość.

Heroic Presence
Zwiększa szansę na trafienie bronią do walki wręcz i czarami w przeciwnika o 1%. Działa również na członków drużyny w promieniu 30 yardów.

Shadow Resistance
Zmniejsza szansę na bycie trafionym magią Shadow o 2%.


Horda:

Orkowie - chyba nie trzeba mówić kim są, bo każdy pewnie się od razu orientuje. Założyciele Hordy. Swoją stolicę Orgrimmar, zbudowali w krainie Durotar, nazwanej tak dla pamięci ojca obecnego wodza - Thralla.

Dostępne klasy:
- Death Knight
- Hunter
- Rogue
- Shaman
- Warlock
- Warrior

Axe Specialization
Zwiększa expertise przy posługiwaniu się toporami i broniami naręcznymi o 5.

Blood Fury (aktywna)
Zwiększa attack power lub spell power na 15 sekund.

Command
Zwiększa obrażenia podopiecznego orka o 5%, jeśli został warlockiem, hunterem, shamanem lub death knightem.

Hardiness
Zmniejsza czas trwania ogłuszenia o 15%.


Trolle - rasa dobrych łowców oraz kapłanów VooDoo. Prowadzili dużo wojen, przez co prawie zostali wybici, jednak Thrall ich uratował i zgodzili się dołączyć do Hordy. Nie posiadają własnej stolicy. Żyją razem z orkami w Orgrimmarze, ale mają własnego przywódcę: Vol’jina.

Dostępne klasy:
- Death Knight
- Hunter
- Mage
- Priest
- Rogue
- Shaman
- Warrior

Beast Slaying
Zwiększa obrażenia zadawane bestiom o 5%.

Berserking (aktywna)
Zwiększa prędkość ataku o 20% na 10 sekund.

Bow Specialization
Zwiększa szansę na zadanie ciosu krytycznego łukami o 1%.

Regeneration
Przyspiesza szybkość regeneracji życia o 10%.

Throwing Weapon Specialization
Zwiększa szansę na zadanie ciosu krytycznego bronią rzucaną o 1%.

Da Voodoo Shuffle
Skraca czas trwania efektów strachu, uśpienia, zauroczenia itp. o 15%.


Nieumarli - ulokowali swą siedzibę w Lordaeonie, dawnej stolicy ludzi, którą zniszczył książę Arthras. Sylvanas Windrunner wyswobodziła część Nieumarłych spod klątwy późniejszego Króla Lisza - Arthrasa. Obecnie walczą w Hordzie przeciw niemu.

Dostępne klasy:
- Death Knight
- Mage
- Priest
- Rogue
- Warlock
- Warrior

Cannibalize (aktywna)
Nieumarły zjada ciało humanoroida lub innego undeada, co regeneruje mu 35% życia w ciągu 10 sekund (7% na 2 sekundy).

Shadow Resistance
Zmniejsza szansę na bycie trafionym przez czary magii Shadow o 2%.

Underwater Breathing
Zwiększa czas wstrzymywania oddechu pod wodą do 233%.

Will of the Forsaken (aktywna)
Przerywa efekty strachu, uśpienia, zauroczenia itp. znajdujące się na graczu.


Taureni - jest to rasa, która lubi pokój i mają najlepszy kontakt z naturą oraz duchami przodków. Przyłączyli się do Thralla, gdy ten pomógł ich wodzowi Cairne'owi Bloodhoof'owi przeprawić się do krainy Mulgore. Tam też znajduje się ich stolica - Thunder Bluff.

Dostępne klasy:
- Death Knight
- Druid
- Hunter
- Shaman
- Warrior

Cultivation
Zwiększa umiejętności herbalismu o 15 przy wyborze tej profesji.

Endurance
Zwiększa bazową ilość życia o 5%.

Nature Resistance
Zmniejsza szansę na bycie trafionym magią Nature o 2%.

War Stomp (aktywna)
Tauren uderzając kopytem w ziemię ogłusza do 5 wrogów w zasięgu 8 yardów na 2 sekundy.


Krwawe Elfy - rasa, która pojawiła się w dodatku The Burning Crusade. Wywodzą się z nieistniejących już Wysokich Elfów. Poz zniszczeniu przez Arthrasa ich studni słońca, uległy spaczeniu i rósł ich głód magii. Nauczyli się pobierać energię ze wszystkiego, co ich otacza, przez co odrzuciło ich Przymierze. Mają stolicę w Silvermoon.

Dostępne klasy:
- Death Knight
- Druid
- Hunter
- Mage
- Paladin
- Priest
- Rogue
- Warlock

Arcane Affinity
Zwiększa umiejętności enchanting o 10 przy wyborze tej profesji.

Arcane Torrent (aktywna)
Ucisza wszystkich wrogów w zasięgu 8 yardów na 2 sekundy i odnawia 6% many, 15 energii lub 15 runic power.

Magic Resistance
Zmniejsza szansę na bycie trafionym przez wszystkie rodzaje magii o 2%.




UWAGA!
Niektóre bonusy od umiejętności rasowych mogą się różnić w zależności od aktualnej łatki gry.


8. Opis klas

Death Knight -Rycerz Śmierci to klasa dodana do gry wraz z drugim dodatkiem. Jako jedyna zaczyna ona na 55 levelu, ale wymaga posiadania innej postaci na tym lub wyższym poziomie. Charakterystyczną cechą Rycerza jest połączenie umiejętności Warriora i Warlocka, co prowadzi do tego, że jego ataki nie tylko zadają silne obrażenia, ale do tego pozostawiają na przeciwnikach szkodliwe choroby. Mimo że Rycerz Śmierci nie może korzystać z tarczy, to potrafi być również świetnym tankiem. Jego specjalizacje to Blood (krew), wzmacniające efekty leczące na graczu oraz zwiększające bezpośrednie obrażenia, Frost (mróz), spowalniające przeciwników i mrożące im krew w żyłach, a także ulepszające wytrzymałość postaci oraz Unholy (splugawienie), potęgujące możliwości chorób rzucanych przez Rycerza Śmierci oraz dające stałą kontrolę nad przywoływanym ghulem.

Druid - Druidzi posiadają umiejętność zmiany kształtu, która wiąże się z ich bliskością do królestw roślin i zwierząt. Istnieją trzy druidzkie specjalności: Balance (równowaga), która koncentruje się na rzucaniu czarów Nature i Arcane, Feral (dzikość), która pozwala przybrać formę drapieżnego kota lub wytrzymałego niedźwiedzia, by walczyć w zwarciu oraz Restoration (odrodzenie), która umożliwia leczenie swoich sojuszników przy użyciu specjalnych czarów uzdrawiających.

Hunter - Łowcy zawsze, gdy przebywają w dziczy, czują się jak u siebie w domu Są silnie związani z bestiami, które z łatwością oswajają i zaprzyjaźniają. Korzystają z broni dystansowych, takich jak łuki, kusze czy strzelby, a ich wszystkim podróżom towarzyszy nieodłączny kompan (pet). Mogą zastawiać pułapki – zarówno te, które zadają obrażenia, jak i takie, które unieruchamiają przeciwnika. Łowca ma do wyboru trzy ścieżki kariery: Beast Mastery (władza nad bestiami), która pozwala mu wyjątkowo wzmocnić swojego zwierzęcego kompana, Marksmanship (strzelectwo), które skupia się na doskonaleniu umiejętności korzystania z broni dystansowych oraz Survival (przetrwanie), umożliwiające usprawnienie jego pułapek oraz wspomaganie drużyny.

Mage - Magowie są najbardziej powszechnymi użytkownikami magii. Ich wiedza i mądrość wywodzą się z wytrwałości w poznawaniu niezliczonych sekretów i nieustannej, a zarazem niezwykle intensywnej nauki o otaczającym nas świecie. Łączą oni ze sobą trzy aspekty magii. Pierwszym z nich jest Arcane (tajemnice), który polega na uwalnianiu magicznej energii i przetwarzaniu jej na użyteczne czary. Drugi aspekt to Fire (ogień), którego mistrzowie podpalają swoich przeciwników bądź też ich implodują. Trzecim zaś jest Frost (mróz), specjalizujący się w spowalnianiu i zamrażaniu wrogów. Ponadto, każdy mag posiada unikatowe dla nich umiejętności, takie jak wytwarzanie magicznego pożywienia i otwieranie portali do kluczowych miejsc w Azeroth.

Quiet v 2.0
07-02-2010, 12:06
Paladin - Paladyni to zbrojna ręka Światłości. Walczą oni w jego imieniu, niszcząc zło szerzące się po świecie. Ich odwiecznymi wrogami są nieumarli i demony. Istnieją trzy specjalizacje: Holy (świętość), pozwalająca leczyć rannych kompanów, Protection (ochrona), która umożliwia paladynowi przyjmowanie na siebie obrażeń dzięki wytrzymałej zbroi oraz Retribution (zemsta), wzmacniająca fizyczne obrażenia zadawane przez postać.

Priest - Kapłani są przedstawicielami Światłości, jednak w przeciwieństwie do Paladynów preferują oni rozwiązania pokojowe. Są najbardziej zróżnicowaną klasą pod względem czarów leczących, choć potrafią oni także przyjąć formę cienia i siać spustoszenie wśród wrogów, gdy zajdzie taka potrzeba. Ich specjalizacje to Discipline (dyscyplina), skupiające się na absorpcji obrażeń zadawanych sojusznikom, Holy (świętość) idealne do leczenia grupy otrzymującej duże obrażenia oraz Shadow Magic (magia cienia), w której kapłan koncentruje się na zadawaniu obrażeń kosztem porzucenia umiejętności leczących.

Rogue - Łotrzykowie to mistrzowie ukrywania się w cieniu. Żadna inna klasa nie potrafi tak zręcznie zaskoczyć przeciwnika nagłym atakiem; zanim ten się zorientuje, co się dzieje, już będzie martwy. Ale łotrzyk może również zaoferować bardzo wysoki, nieustanny atak na celu, bez korzystania z ukrycia. Gracze mają zatem do wyboru trzy specjalizacje: Assassination (zamach), wzmacniające siłę nagłych ataków z ukrycia, Combat (walka), które czyni z niego niezłego wojownika na dłuższe walki oraz Subtlety (subtelność), koncentrujące umiejętności łotrzyka na pozostawaniu w ukryciu, by następnie z niego wyskoczyć, gdy zajdzie potrzeba.

Shaman - Szamani komunikują się z żywiołami, by móc korzystać z ich potęgi. Czy to ziemia, ogień, woda czy powietrze – są one zawsze na jego żądanie. By utrzymać tę moc w ryzach, szamani posługują się totemami. Ich specjalizacje to Elemental (żywioł), pozwalające na rzucanie potężnych czarów elektryczności i ognia na odległość, Enhancement (wzmocnienie), dzięki któremu szaman może efektywnie walczyć wręcz przy użyciu umiejętności natury oraz Restoration (przywrócenie), umożliwiające mu korzystanie z sił żywiołów w celu leczenia swoich rannych sojuszników.

Warlock - Czarnoksiężnicy to magowie bądź szamani, którzy zapragnęli większej potęgi niż ta, którą oferowały im poprzednie zawody. W tym celu posługują się czarami cienia i ognia, a ich siła jest dodatkowo wzmacniana poprzez przyzywanie różnych demonów. Jednak w przeciwieństwie do łowcy, tu nie ma mowy o przyjaźni między czarnoksiężnikiem a jego chowańcem. Ci drudzy są po prostu zmuszani do posłuszeństwa swojemu panu. Trzy specjalizacje tej klasy to: Affliction (dolegliwość), wzmacniające klątwy czarnoksiężnika zadające obrażenia przez określony czas, Demonology (demonologia), koncentrujące się na przyzywanych demonach oraz Destruction (zniszczenie), oferujące niezwykle potężne, przenikające na wskroś przeciwnika, czary bezpośrednie.

Warrior - Wojownicy nie korzystają z magii. Co tam ogień, co tam światłość, co tam natura! To, co się naprawdę liczy, to możliwość przywalenia przeciwnikowi wielkim toporem i skąpania w jego krwi. Takie jest właśnie motto tej klasy. Wojownik nie posiada żadnych czarów – bo ich nie potrzebuje. Do szczęścia wystarczą mu ciężka zbroja i wielka broń (albo i dwie). Jego specjalizacje to: Arms (uzbrojenie), zwiększające jego umiejętności w posługiwaniu się różnymi broniami, Fury (furia), wzmacniające agresywność ataków oraz pozwalające na noszenie dwóch dwuręcznych broni oraz Protection (ochrona), drastycznie zwiększające wytrzymałość wojownika, by mógł on ochraniać swoich sojuszników.


9. Profesje

Alchemia - profesja umożliwiająca tworzenie silnych mikstur i eliksirów. Na wyższych poziomach tej profesji możemy również rozwinąć transmutacje, dzięki czemu możemy zamieniać ołów w złoto, a nawet tworzyć diamenty, które można drogo sprzedać jubilerom.
Łączyć z: zielarstwem
Możliwe drogi rozwoju: Mistrz Eliksirów, Mistrz Napojów, Mistrz Transmutacji

Inskrypcja - profesja dodana w WotLK. Pozwala tworzyć glify oraz specjalne zwoje na enchanty. Na wyższym poziomie mamy dostęp do silnych enchantów na naramienniki.
Łączyć z: zielarstwem

Kowalstwo - najtrudniejsza i najdroższa profesja do robienia. Na maksymalnym poziomie można na niej trzepać masę kasy. Często wybierana przez wojowników, paladynów i rycerzy śmierci.
Łączyć z: górnictwo
Możliwe drogi rozwoju: Zbroje, Broń: Topory, Miecze, Obuchy

Inżynieria - profesja do PvP. Możemy w niej tworzyć granaty, amunicję, pistolety. Często brana przez Łowców. Po zdobyciu 400 poziomu profesji możemy nakładać rakiety na rękawice oraz spadochron na płaszcz.
Łączyć z: górnictwo
Możliwe drogi rozwoju: Inżynieria Golbińska, Gnomia Inżynieria

Krawiectwo - profesja tworząca ubrania z dużymi bonusami dla magów, czarnoksiężników oraz kapłanów. Potrafi również tworzyć specjalne łatki na spodnie.
Możliwe drogi rozwoju: Mooncloth, Shadoweave, Spellfire

Zaklinanie - umiejętność nakładania specjalnych ulepszeń na wszystkie części ekwipunku. Często dobierane do krawiectwa. Można również tworzyć różdżki oraz specjalne ulepszenia na pierścienie.

Jubilerstwo - profesja dodana w dodatku TBC. Umożliwia tworzenie pierścieni, kolczyków, naszyjników oraz obróbki kamieni szlachetnych. Jubiler może też tworzyć bardzo silne kamienie dla siebie.
Łączyć z: górnictwo

Kuśnierstwo - profesja umożliwiająca tworzenie przedmiotów ze skór. Na 400 poziomie daje również kilka ulepszenie na bransolety.
Łączyć z: skórowanie
Możliwe drogi rozwoju: Tribal, Elemental, Dragonscale

Zielarstwo - zbieranie rośliń. Profesja daje na 450 poziomie niewielkie uzdrowienie (2k życia w ciągu 5 sekund).

Górnictwo - zbieranie skał i ród. Profesja na 450 poziomie daje bonus +500 życia.

Skórowanie - ściąganie skór ze zwierząt. Profesja na 450 poziomie daje bonus +1,47% szans na trafienie krytyczne.


Profesje poboczne:

Pierwsza pomoc - tworzenie bandaży i odtrutek. Przydatne dla klas, które nie potrafią się leczyć.

Kucharstwo - gotowanie jedzenia i przygotowywanie wody. Przydatne dla każdej klasy. Nie musimy wydawać pieniędzy na żarcie.

Wędkarstwo - łowienie ryb. Przydatne do kucharstwa.

10. Add-Ony

Add-On jest to modyfikacja do gry, która może np: zmieniać wygląd interfejsu, pokazywać nam questy, itemy itp. Add-Ony są w pełni legalne, więc nie trzeba się martwić o bana.

Instalacja Add-On jest bardzo prosta. Ściągamy interesujący nas Add-On, wypakowujemy i wklejamy zawartość do folderu interface/AddOns w głównym katalogu gry.

Najpopularniejsze strony z Add-Onami:
WoW Curse (http://www.wow.curse.com)
WoW Interface (http://www.wowinterface.com/find.php)



UWAGA!
1. Pamiętaj! Wypakowując Add-Ony skopiuj cały folder, a nie jego zawartość! Inaczej Add-On nie będzie działał!
2. W niektórych wersjach gry może wystąpić błąd i katalog będzie się nazywał interface.jakieścyferki lub w ogóle go nie będzie. Wtedy wystarczy usunąć cyferki lub stworzyć folder "Interface" a w nim podfolder "AddOns".


11. Słowniczek

DPS (damage per second) - zadawanie obrażeń w ciągu sekundy
HoT (healing over time) - leczenie w ciągu czasu
DoT (damage over time) - obrażenia w ciągu czasu
Tank - bloker
Healer - uzdrowiciel
HPS (healing per second) - uleczone obrażenia na sekundę
Grind - expienie na mobach
Raid - grupa większa niż 5 osób idąca na większą instancje
Instancja - miejsce występowania Bossów oraz Elitek. Leci tam lepszy sprzęt
Heroic - mała, 5-cio osobowa instancja lub trudniejsza wersja raidowej instancji
Kek - noob w stosunku do gracza hordy
Ench - ulepszenie od enchantera
HK - honorable kill, coś ala frag, dający honor
AP - attack power lub arena points
BG - battleground, mały obszar do walk PvP
2v2/3v3/5v5 - areny określające ilość graczy
WSG, AB, AV, SOTA, EOTS - skróty nazw BG (warsong gulch, arathi basin, alterav valley, strand of the ancients, eye of the storm)
marki - waluty gry PvP otrzymywane za walki na BG
Alluch - gracz Przymierza
Pro, Imba, Kox - zajebisty
LFG - looking for group, szukanie party/raidu na instacje lub heroic
WTS/WTB - want to sell/buy, sprzedam/kupię
build - drzewko talentów, w którym się specjalizujesz
SP - spell power
CD - cooldown, czas po którym możemy ponownie użyć umiejętności.

W grze spotkacie mnóstwo tego. Istnieją skróty od poszczególnych klas, talentów, spelli. Jest tego bardzo dużo, ale bardzo szybko to ogarniecie. Napisałem te najważniejsze, jeśli o czymś zapomniałem to dopiszę (o ile mi konta nie zbanują).

12. Od autorów

Quiet: WoW to fajna gra. Wciąga, ale nie aż tak bardzo jak tibia. Jest dużo bardziej różnorodna, gdyż nie ogranicza się tylko do expienia. Jedynym minusem tej gry jest to, że zajmuje bardzo dużo miejsca na dysku. Jeśli by ktoś zaczynał grać w WoWa i wybrał Huntera, to możecie walić do mnie śmiało. Chętnie pomogę.

Daaron: Mam nadzieję, że Poradnik przyda się wielu osobom, i pomoże dojść do wniosku, że ta gra posiada na prawde szeroki i wielki świat pełen wszelakich rozrywek. Poradnik w wiekszości napisany przez Quieta, ja praktycznie nie przykładałem do tego ręki więc wszelkiego rodzaju gratulacje należą się jemu, Pozdrawiam Daaron.

Goatee
07-02-2010, 12:07
No queit postarałeś się xd Tak dobrego poradnika dawno nie widziałem. Daje 10/10 chociaż i tak nie skorzystam xdddddd

Wujaszek
07-02-2010, 12:21
Zajebisty poradniczek, sam chciałem zagrać w Wowa xd
Odbanowali Cię? ;d

Marik
07-02-2010, 12:48
Świetny poradnik jak będę chciał zagrać to na pewno skorzystam z pomocy tego poradnika 10/10

.Storm.
07-02-2010, 12:52
Super poradnik 10/10 + repucik, ale ze Cie odnanowali to juz przesada :D

Bleh
07-02-2010, 13:23
Tak duzo napisales ze ... watpie zeby ktos kto zkomentowal przeczytal chociaz 3 zdania ^^
Fajny poradnik , tyle ze zrob o profach i klasach

Azbestowy - KRUL FETYSZUW
07-02-2010, 13:56
To chyba poradnik, dzieki ktoremu zostales odbanowany. Prawie legenda! Ogólnie to dobrze napisany, dokładnie wszystko opisane. Najważniejsze jest to ze dales/daliście? link do downloadu

EsSaY
07-02-2010, 15:10
High elfy żyją noobie, są w Ally. ;p

Patrol
07-02-2010, 15:21
Uau, poradnik. Edytuję i ocenię gdy dokończysz

Lady Knighter
07-02-2010, 15:28
Omg to gówno jak się pobiera to się ***** całość instaluje a nie -.- Wcześniej było dobrze bo się pobierało sam wow/tbc/wotlk a tu ***** wszystko odrazu -.-

Saylor
07-02-2010, 15:59
Bardzo piękny poradnik
10/10

Przyda mi się bo mam zamiar własnie pograć w wow'a

Dziki wielkie

Quiet v 2.0
07-02-2010, 16:46
Omg to gówno jak się pobiera to się ***** całość instaluje a nie -.- Wcześniej było dobrze bo się pobierało sam wow/tbc/wotlk a tu ***** wszystko odrazu -.-

Tam masz 3 instalatory. Możesz pobrać tylko 1 część, a możesz wszystkie trzy.

Hjubert
07-02-2010, 18:54
O cholera! ;d Sie napracowaliscie z deczka ;D

Poradnik ladnie opisany, starannie, screeny sa, wiec jest gites ;]

10/10 a jak by inaczej ;DD


Pozdro :D

Quiet v 2.0
07-02-2010, 19:29
Poradnik ukończony w 99% (brak ostatnich słów Daarona). Mogą być jakieś błędy, więc jeśli łaska, zgłaszajcie mi je. Poprawię o ile mnie nie zbanują.

Tworzenie poradnika zajęło nam prawie 4 godziny, ale mam nadzieję, że przyda się ludziom, którzy będą chcieli zacząć grać.

Pozdrawiam,
Quiet

Axelo .
07-02-2010, 19:57
Mniej więcej ogarniam wowa, ale gdybym przeczytał poradnik kiedy zaczynałem napewno bym sie duzo dowiedział.

10/10.



Quiet na moda

Bleh
07-02-2010, 23:19
Ale ten hunter cie pohlonol calkowicie ... nie uwazaj ze tylko hunter moze polozyc ogarnietego rogala >.< kazda klasa ma szanse go polozyc , wystarczy ze mu sie da jakiegos stuna/feara albo cos innego
"zestunowany rogal to martwy rogal"
i rogal moze i jest dobry na pvp ale nie najlepszy , zauwaz ze na bg rogal nie osiaga dobrych wynikow , na areny moze i sa boskie , ale do pokonania

Daaron
08-02-2010, 13:41
Jak już kiedyś pisałem, żaden poradnik nie jest w stanie opisać całego WOWa. Tibie można opisać w jednym temacie, do WOWa potrzeba by było chyba książki. Są tu informacje czysto podstawowe, wszystko to z czym będziemy się stykać po pierwszym zalogowaniu czyli słówka, statystyki które z czasem sie rozwiną. Mam jednak nadzieję, że przyda się wielu osobom.



4. Wersje gry
Obecnie istnieje kilka wersji gry do wyboru:
A) Serwery Globalne - Wratch of the Lich King (WotLK), łatka 3.3.2
B) Serwery prywatne - Wratch of the Lich King (WotLK), łatka 3.2.2
C) Serwery prywatne - Wratch of the Lich King (WotLK), łatka 3.1.1
D) Serwery prywatne - The Burning Crusade (TBC), łatka 2.4.3


Tu w C ma chyba być 3.1.3, nie 3.1.1

Quiet v 2.0
09-02-2010, 07:18
@up: poprawiłem błędy, które mi na GG wysłałeś.


Ale ten hunter cie pohlonol calkowicie ... nie uwazaj ze tylko hunter moze polozyc ogarnietego rogala >.< kazda klasa ma szanse go polozyc , wystarczy ze mu sie da jakiegos stuna/feara albo cos innego
"zestunowany rogal to martwy rogal"
i rogal moze i jest dobry na pvp ale nie najlepszy , zauwaz ze na bg rogal nie osiaga dobrych wynikow , na areny moze i sa boskie , ale do pokonania

Na bg rzadko jest 1v1, a z hunterami to ma ogólnie przerąbane :D Do pokonania jest wszystko. Wystarczy mieć taktykę.

EsSaY
09-02-2010, 21:19
@up: poprawiłem błędy, które mi na GG wysłałeś.



Na bg rzadko jest 1v1, a z hunterami to ma ogólnie przerąbane :D Do pokonania jest wszystko. Wystarczy mieć taktykę.

O klasach piszesz bardzo subietktywnie. To nie jest tibia "ten jest najlepszy" "ten najtrudniejszy". Każdym można zrobić co sie chce. Ja lockiem umiem zjechać każdego, w szczególności tych Twoich "najlepszych pvp rogali" czy "najtrudniejszych w ogarnięciu warków".
Najtrudniej oczywście z dkami (jebany spellmasacrator :|)

Quiet v 2.0
10-02-2010, 08:26
Opisy poprawione na te ze strony World of Warcraft. Będą teraz bardziej neutralne :D

Daaron
10-02-2010, 10:05
O klasach piszesz bardzo subietktywnie. To nie jest tibia "ten jest najlepszy" "ten najtrudniejszy". Każdym można zrobić co sie chce. Ja lockiem umiem zjechać każdego, w szczególności tych Twoich "najlepszych pvp rogali" czy "najtrudniejszych w ogarnięciu warków".
Najtrudniej oczywście z dkami (jebany spellmasacrator :|)

Dziękuje, dziękuje.

Przyznam opisy są troche zbyt krótkie, ja się tak namęczyłem a ty ciach ciach i ni ma :(.

Wolly
10-02-2010, 18:16
Tutaj widzę kilka uwag, ale tak, czy inaczej jeden z dłuższych poradników. Dodatkowo, wszystko bardzo dobrze opisane, przejrzyście i co najważniejsze prawidłowo.

Gratuluję!

Wtyka1
10-02-2010, 19:53
Zajebisty poradnik :D
A co do klas to kazda jest Dobra tylko trzeba umiec nia grac :<

Quiet v 2.0
18-02-2010, 19:24
Tutaj widzę kilka uwag

Jak widzisz jakieś błędy to mów, poprawię. Ja wszystkiego sam nie jestem wstanie dostrzec.

Knight Lukas
29-03-2010, 17:11
Dobry poradnik ;p wszystko ładnie a masz jakieś propozycje prywatnych serwerów? Tak żeby grało więcej ludzi a nie po 50 i małą ilością bugów.

na Sunwell'u to grałem ;d jeszcze mi tam konto załatwiałeś :D zobaczę jeszcze czy sciągąć będę wow'a ;p

Qυiet
02-04-2010, 08:00
Dobry poradnik ;p wszystko ładnie a masz jakieś propozycje prywatnych serwerów? Tak żeby grało więcej ludzi a nie po 50 i małą ilością bugów.

Sunwell, Global :D, Hellground, Nexus, Apocalypse-wow. To są serwery, które ja znam. Ogólnie to możesz poszukać na różnych toplistach.